Marknadsföra sig med profilkläder
Det finns mycket att tänka på när det kommer till hur man vill marknadsföra sitt företag och dess tjänster man erbjuder. Ett sätt som kan vara väldigt kostnadseffektivt är att använda sig av så kallande profilkläder med tryck på. Det är reklamkläder där du trycker upp ditt budskap eller logotyp på och som sedan sprids genom användande av kläderna.
Profilkläder ställer stora krav på produkterna och på budskapet som förmedlas om man ska räkna med att kläderna används mycket. Här kan det t.ex. vara smart att försöka blanda in lite humor om det är möjligt då jag tror många känner att de hellre kanske har på sig en t-shirt med något roligt budskap/bild på än om det bara vara ren och torr marknadsföring.
Profilkläder med tryck kan även skapa en gemenskap i vissa fall då man kan dela ut det till anställda och då känner fler att de kan bära upp företagets logo då de faktiskt är en del av verksamheten. Ett exempel här kan vara att om man vet att många på företaget t.ex. är löpare så kan man delta i något lopp som företag, bjuda på anmälningsavgiften och dela ut t-shirts och kepsar som de anställda kan använda sig av här och i andra sammanhang.
Det finns också en hel del olika typer av profilkläder med tryck att välja mellan så det bör inte vara allt för svårt att hitta klädesplagg som passar bra för er verksamhet. Det kan också vara klokt att inte göra misstaget som vissa företag gjort med att satsa på vinterjackor för att göra reklam för något som är aktuellt främst på sommarhalvåret. Då är det stor risk att de som fångat upp budskapet glömmer bort företagsnamnet när det väl är dags.
Om du ska köpa in profilkläder och dela ut till anställda så de kan hjälpa till att marknadsföra företaget på fritiden så se till att ta allas storlekar så de får en tröja som matchar då det inte är roligt att ta på sig något som varken är för stort eller för litet. Av samma anledning är det inte fel att beställa några extra av de vanligaste storlekarna så man har när behovet finns.
Försök gör profilkläderna lite roliga. Ibland räcker det långt med ett bra budskap i en halvrolig slogan medan någon rolig bild passar sig bättre i andra sammanhang. Givetvis bör det man förmedla aldrig kunna tolkas som kränkande eller så att någon tar illa vid sig. Det blir ingen bra marknadsföring och känner man att man ligger på gränsen där bör man kanske tänka om.